Slovensko dokázalo, že vie byť SVETOVÉ – Great Taste 2022

Great Taste
12. augusta 2022

73 slovenských výrobkov ocenili uznávaní odborníci z celého sveta Great Taste Awards 2022. Gastronomické prevádzky a malé, stredné či rodinné podniky tvoria v potravinárstve životodarnú silu našich miest i celkovej kultúry gastronómie na Slovensku.

So správnou podporou môžu práve oni zabezpečiť rozmanitú, zdravú a udržateľnú budúcnosť pre toto upadajúce odvetvie. Hoci sú na toto odvetvie kladené obrovské nároky, sú tu nové výzvy aj príležitosti, ktoré môžu pomôcť nejednému z podnikateľov, ako aj spotrebiteľov vybrať si to najlepšie.

SLOVENSKO A GREAT TASTE AWARDS

Great Taste Awards 2022 sa niesol v duchu 14 250 vzoriek zo 110 krajín, z ktorých len 5 556 získalo ocenenie. Pivo, pečivo, zmrzlina, čaj, čokoláda a samozrejme káva sú len zlomok kategórií, v ktorých pravidelne súťažia aj slovenskí výrobcovia. Slovensko tento rok získalo spolu 94 hviezd pre 73 výrobkov vyrobených alebo spracovaných na Slovensku.

NAJÚSPEŠNEJŠIA KATEGÓRIA PRE SLOVÁKOV, KÁVA

Zrak Medzinárodného Kávového Inštitútu sa po vyhlásení výsledkov upriamil práve na kategóriu „KÁVA“, ktorá mala ďalších 7 podkategórii, v ktorých súťažilo 8 pražiarní z celého Slovenska. Kávovníkové zrná spracované, upražené slovenskými pražiarmi získali spolu 28 hviezd.

Kvalitu svojich produktov a výrobkov si práve vďaka súťaži Great Taste Awards potvrdili aj partneri Medzinárodného Kávového Inštitútu.

Coffee VERONIA, rodinná pražiareň kávy, získala v tomto roku spomedzi všetkých slovenských pražiarní najvyššie dosiahnuté kávové „skóre“. Tri kávy s ocenením dvoch hviezd a tri kávy s ocenením jednej hviezdy však stále nie je všetko.

Coffee VERONIA Great Taste
Link na článok: Coffee VERONIA a Great Taste

Na Slovensku nájdeme len veľmi málo ľudí, ktorí by nepoznali koncept potravín bez kompromisov, a teda v prvotriednej kvalite a chuti, Powerlogy. Od roku 2016 sú tieto zdravé a  chutné potraviny v BIO kvalite oceňované medzinárodné uznávanými komisári Great Taste Awards. Aj v tomu roku im do zbierky pribudli ďalšie 4 hviezdy pre 4 produkty. Organický a chrumkavý nugátový krém, či jemný kurkuma krém sú v hľadáčiku čoraz viac Slovákov, od tohto roka však aj s „puncom“ medzinárodnej kvality. https://powerlogy.com/

Sme veľmi hrdí, že aj našim partnerom z radov malých, stredných podnikateľov či rodinných podnikov sa podarilo dokázať, že dlhoročné skúsenosti, poctivý prístup a kvalitný produkt môžu aj malé Slovensko zapísať vo svete najväčších gastronomických zážitkov.

ČO JE GRATE TASTE AWARDS

Great Taste Awards je súťaž vytvorená cechom „The guild of Fine Food“.  Medzinárodne uznávaná súťaž výrobkov a produktov od malých a stredných výrobcov a spracovateľov z celého sveta. Jedlá a nápoje sú degustované naslepo, takmer piatimi stovkami uznávaných odborníkov z radov kuchárov, spotrebiteľov, maloobchodníkov, potravinových kritikov, majiteľov gastronomických prevádzok, novinárov a ďalších.

Great Taste je overený spôsob získania úprimnej, priamej a nestrannej spätnej väzby na svoje výrobky a produkty od odborníkov z celého sveta. Či už produkt získa 1-, 2- alebo 3-hviezdičkové ocenenie, stáva sa vysoko rešpektovaným produktom vo svete. Great Taste je najväčší a najdôveryhodnejší akreditačný systém potravín a nápojov na svete. Každoročne vynakladajú organizátori úsilie dostať do povedomia kvalitné výrobky od malých a stredných podnikateľov z celého sveta. Oslovujú 35miliónov spotrebiteľov a motivujú ich vyhľadávať a ochutnávať práve tieto produkty.

HISTÓRIA SÚŤAŽE

Súťaž Great Taste Awards odštartovala v roku 1994. Najmä malí podnikatelia, výrobcovia a rodinné podniky museli začať spolupracovať, aby presvedčili spotrebiteľov, že vysokokvalitné a chutné potraviny je možné zabezpečiť iba poctivým prístupom, potrebnou kvalifikáciou a samozrejme z kvalitných surovín. Spojilo sa 12 odborníkov, ktorí v prvom ročníku súťaže oddegustovali menej ako 100 potravinárskych výrobkov v piatich kategóriách. Od roku 1994 prešlo „jazýčkami“ komisárov viac ako 150 000 výrobkov.

Počet hodnotiacich odborníkov každým rokom narastá a z pôvodných 12 ich dnes hodnotí takmer 500 v 37mich kategóriách. Obľúbenosti súťaže po celom svete zodpovedá rapídne narastajúci počet prihlásených výrobkov či nápojov. Od roku 2010 bolo potrebné obmedziť prihlasovanie vzoriek, a to na 10 000. Ani tento limit však dlho nevydržal a v minulom roku počet vzoriek prekročil počet 14 000. Hodnotenie prebieha vo Veľkej Británii v mestách ako Londýn, Dublin, Dorset, Belfast, Harrogate a Tipperary.

KATEGÓRIE GRATE TASTE

V súťaži Great Taste je 37 kategórii a niekoľko desiatok podkategórii.  Každý prihlásený produkt sa hodnotí v rovnakej kategórii, podkategórii i zvolenej príprave. Slovenské produkty pravidelne získavajú ocenenia v kategóriách ako čokoláda, limonády, sirupy, čaj, nátierky, ale i ocot, sladké pasty, krémy, syry, med či pivo. V tomto roku bola práve káva pre Slovensko tou najúspešnejšou. A v akých kategóriách súťažili slovenskí pražiari:

Upražené kávovníkové zrná príprava na filter

Zo 52 ocenených produktov putovalo na Slovensko 7 hviezd pre 5 produktov z 2 pražiarní

Degustovanie kávy

Upražené kávovníkové zrná, príprava na espresso

Zo 134 ocenených produktov putovalo na Slovensko 20 hviezd pre 15 produktov  zo 7 pražiarní

V ostatných podkategóriách kávy ako mleté kávovníkové zrná na filter či espresso, cold brew, kapsule a bezkofeínová káva nemali slovenskí výrobcovia a spracovatelia zastúpenie.

AKO SA HODNOTÍ

Great Taste, ktorý je uznávaný ako „punc“ dokonalosti  a kvality je aktívne vyhľadávaný milovníkmi jedál a nápojov Všetky produkty sú ochutnávané  naslepo a bez obalu v 3-4 členných tímoch, zložených z komisárov rôznych odborných znalostí, odlišného veku a pohlavia. Porotcovia hľadajú skutočne skvelú chuť bez ohľadu na značku alebo balenie. Berú do úvahy textúru, konzistenciu,  vzhľad a samozrejme kvalitu zložiek. Hodnotenie prebieha 60 až 90 dní v mesiacoch marec až jún v mestách Dorset a Londýn.  Organizátori a komisári vynakladajú maximálne úsilie dodržať presné postupy receptov pre každý výrobok osobitne podľa vyplnenej prihlášky a pokynov od výrobcu. Vyhodnotenie prichádza postupne prihláseným výrobcom prostredníctvom emailu od 1. augusta.

ČO ZNAMENÁ ZÍSKAŤ OCENENIE

Na pultoch obchodných reťazcoch, no najmä v online priestore sa čoraz viac stretávame s „onálepkovanými“ produktami, ktoré by mali znamenať „kvalitu“.  Čierna nálepka zo zlatými hviezdami v potravinárstve deklaruje kvalitu, ktorej dôveruje viac ako 10 000 výrobcov a niekoľko 100 000 spotrebiteľov, ktorý vďaka udeleným oceneniam, presne vedia, kde nájdu kvalitné výrobky a poctivých výrobcov.

Po pridelení hviezd nastáva najdôležitejšia časť pre výrobcov. Spätná väzba od komisárov na každý produkt, aj bez ocenenia je obrovským prínosom pre každého výrobcu a spracovávateľa. Úprimný a zároveň odborný názor na techniku výroby, spracovania či prípravy ako aj na kvalitu samotného produktu je potrebnou  a neoddeliteľnou súčasťou osobného i pracovného rastu malých i stredných podnikov. 

ČO SA SKRÝVA POD HVIEZDAMI

  • 3 hviezdičkové ocenenie – Vynikajúce , mimoriadne chutné výrobky. Počas roka získa tri hviezdičky približne 2 % prihlásených výrobkov.
  • 2 hviezdičkové ocenenie: Vynikajúce, výrobky nad rámec bežnej chuti. Počas roka získa dve hviezdičky približne 10% prihlásených výrobkov.
  • 1 hviezdičkové ocenenie: Jednoducho chutné, výrobky, ktoré majú fantastickú chuť.  Počas roka získa dve hviezdičky približne 25% prihlásených výrobkov.

GREAT TASTE AWARDS Z POHĽADU TÝCH „NAJVYŠŠÍCH“

„Sme nadšení, že každý rok odhaľujeme zoznam ocenených výrobkov. Rok 2022 bol ďalším výnimočným rokom  plný inovatívnych a kreatívnych výrobkov vysokej kvality. Medziročne zaznamenávame neustály nárast rastlinných produktov a špeciálne fermentovaných a funkčných potravín.  Ich kvalita sa z roka na rok zvyšuje a špecifickú chuť ich dostáva na čelo rebríčka najžiadanejších potravín. Bol som mimoriadne ohromený, keď som videl, že mnohé z prihlášok pochádzajú od firiem, ktoré vznikli  a začali podnikať práve uprostred najnáročnejšieho obdobia v ekonomickej a sociálnej histórii a darí sa im.

„Nie je ľahké robiť to, čo títo výrobcovia robia. Ani pre začínajúce, ani pre etablované podniky nie je rozvíjanie podnikania a značky jednoduché. V potravinárskom priemysle má podnikanie toľko premenných, ktoré je potrebné zvážiť pred začiatkom, ale i počas neho. Od noriem, cez zásady, učenie sa predávať či uvádzať svoje produkty na trh. Skôr, ako sa zamyslíte nad cieľom dosiahnuť dokonalosť v chuti vašich produktov je potrebné spraviť prvé rozhodnutie, či a ako to vôbec dosiahnuť.  Všetkých veľmi obdivujem.“ , zhrnul John Farrand, výkonný riaditeľ Guild of Fine Food

PODMIENKY PRE PRIHLÁSENIE – POSTUP

Registrácia

Súťaže sa môžu zúčastniť iba oficiálne registrovaný výrobcovia a spracovatelia potravín či nápojov Na stránke cechu je potrebné uskutočniť online registráciu, a vytvoriť si vlastný vstup „-MyGuild“, cez ktorý prebieha komunikácia sa organizátormi ako aj prihlasovanie jednotlivých produktov. Čo je však najpodstatnejšie, vytvorením vlastného účtu získate možnosť byť pravidelne informovaný o kľúčových dátumoch pre prihlásenie svojich produktov do jednotlivých súťaží, o ich oceneniach či názorov na ne od uznávaných odborníkov.

Vyplnenie prihlášky

Prihlásenie produktov s odporúčanými receptami prípravy a popisom produktu je dôležitou súčasťou prihlášky, avšak samotný opis spoločnosti vrátane jej vzniku je skvelou pridanou hodnotou. Vyplnenie prihlášok je potrebné v každom roku zväčša do 14. februára.  Jeden produkt pre jednu kategóriu a jednu prípravu. Nie je možné prihlásiť jeden produkt do viacerých kategórii a príprav.

Platba

Platba aj prihlasovanie produktov prebieha v dvoch fázach a to členovia vs. nečlenovia cechu The guilf of Fine Food“. Všeobecný vstup do súťaže pre nečlenov prebieha od 1. februára do14. február. Práve obdobie do 1. februára je určené pre členov cechu. Tieto dátumy sú prevažne pre každý rok rovnaké. Jedna vzorka, jedna kategória a jedna príprava jedna platba.

· Obrat spoločnosti: menej ako 1 milión  – 62 GBP za produkt (+ DPH)

· Obrat spoločnosti: 1 až 5 miliónov – 95 GBP za produkt (+ DPH)

· Obrat spoločnosti: viac ako 5 miliónov – 130 GBP za produkt (+ DPH)

  • Produkty vlastnej značky supermarketu: – 255 GBP za produkt (+ DPH)

Balenie

Na obale musí byť uvedený dátum spotreby a všetky zložky a alergény.

Všetky produkty sa posudzujú slepo, výlučne podľa chuti a vône a preto sa pred samotným degustovaním vyberajú z pôvodných obalov.

Doručenie

Po vyzvaní výrobcov zasielajú organizátori štítky so spätnou adresou prepravy s pridelenými kódmi i názvami prihlásených výrobkov. Bezpečné zabalenie produktov, nalepenie obdržaných etikiet a kuriérska spoločnosť nasmeruje produkty od výrobcov z celého sveta priamo do Londýna – miesto hodnotenia. Colné i prepravné poplatky znáša výrobca.

Odoslanie vzoriek

Práve vďaka vytvoreniu si vlastného účtu a súkromnej komunikácie s organizátormi súťaže bude každý prihlásený výrobca vyzvaní podľa vyplnenia počtu dní, určených na „oddych“ výrobku od spracovania až po degustovanie na odoslanie vzoriek priamo do súťaže. Zasielanie vzoriek prebieha v mesiaci marec.

Recent comments

*
*
*

Najnovšie príspevky: