Prvý a posledný dojem je dôležitý. Nie každému na tom záleží.

14. septembra 2020

Hoci je Slovensko malou krajinou, disponuje obrovskými kultúrnymi a prírodnými bohatstvami. Málokto má v jednej krajine všetky možnosti rekreácie ako turistika, agroturistika, poznávacie destinácie, kúpeľné a liečebné pobyty či široký výber letných a zimných športov. 

Cestovný ruch na Slovensku je dlhodobo udržiavaný zahraničnými turistami, aj keď počet ,,domácich“ turistov postupne narastá a to najmä v období pandémie COVID – 19. Mnohí z nás zažili na vlastnej koži tento rok dovolenkové obdobie medzi ,,svojimi“ a v každom kúte Slovenska prevládal skôr slovenský jazyk. Z rôznych médií sa však dozvedáme, že slovenskí turisti nie sú s ,,dovolenkovaním“ na Slovensku spokojní. Dôvodom nespokojnosti nie je slabý výber programu či kvalita rekreácie, ale najmä služby v hoteloch a reštauráciách za neprimerané ceny. 

Prídete do ubytovacieho zariadenia a čakáte na pridelenie izby. Po dlhej ceste si chcete dopriať prvú možnosť sladkého nič nerobenia a oddychu, a preto si čakanie spríjemníte obľúbenou šálkou kávy. Už po otvorení nápojového lístka môže nastať prvý šok. ,,Presso, Piccollo, Piccollo S, M, XL, Malá káva, Veľká káva?…. Správne pomenovanie kávy je prvým znakom nádeje, že káva nám bude chutiť. Po dohode so servírkou predsa len pristane na vašom stole nápoj pripomínajúc Vašu obľúbenú šálku kávy. Je to ale naozaj tá káva, ktorá mi spríjemní čakanie? Prepálená, horká chuť kávy, prípadne bublinkové mlieko so škoricou nám nielenže pokazí prvý dojem z krásneho prostredia a usmievajúceho sa personálu na recepcii, ale aj zaťaží trávenie a namiesto pozitívnej energie ledva čakáme na kľúče od izby.

Naša dovolenka je v plnom prúde, nádherné izby, milý personál, úžasné aktivity, skvelé jedlo a čo nasleduje? Opäť káva, ktorá v nás zanechá horkú pachuť a dáme si ju len za účelom prísunu potrebného kofeínu. Dovolenku si tým síce nenecháme pokaziť, no zanechá to v nás nepríjemní pocit, ktorý sa nám vráti vždy pri otázke ,,Ako bolo na dovolenke?“ Bolo super, ale tá káva?! A prečo sa nám tá nepríjemná skúsenosť bude stále vracať? Káva je nástrojom komunikácie a zároveň úteku z reality. Po náročnej túre, šantení v bazéne či skvelom obede sa každý z nás túži ponoriť do ,,svojho sveta“ a na nič nemyslieť. K tomu dopomáha skvelá chuť kávy. Ak nás z kávy strasie a musíme každý dúšok zapiť vodou vytúžený oddych sa premení na rýchle nakopnutie nášho organizmu kofeínom bez možnosti ,,vypnutia“. 

Čo mám spraviť ako zákazník?

Na nás zákazníkoch je aby sme sa neuspokojili s tým, čo nám pristane na stole pod názvom ,,káva“. Ak si objednám Espresso, Lungo, alebo Cappuccino a káva nespĺňa moje očakávania vizuálne, no najmä chuťovo je potrebné kávu vrátiť a oboznámiť servírku, prípadne samotného prevádzkara o dôvode Vašej nespokojnosti. Je dôležité, aby sa prevádzky dozvedali priamo od zákazníkov, že niečo nie je v poriadku. Pretože len prevádzka, ktorá má záujem na sebe neustále pracovať môže byť úspešná. A aj my jej k tomu môžeme pomôcť svojou úprimnosťou. 

Čo mám spraviť ako prevádzka?

Snažíte sa najlepšie ako viete, vzdelávate personál, pripravujete zábavné i oddychové aktivity, vyberáte do svojej kuchyne zdravé, lokálne potraviny no stále máte pocit, že je to málo? Čo tak svoju iniciatívu preniesť aj na to, čo ľudia počas dňa najviac vyhľadávajú – kávu.

Káva od lokálneho pražiara

Ideálnou voľbou je podpora lokálnej pražiarne, čím podporíte malého podnikateľa, ktorý robí svoje povolanie s láskou a ide mu najmä o kvalitu a nie kvantitu. Pre vás ako odberateľa je obrovskou výhodou znalosť prostredia i človeka, od ktorého pochádza finálny produkt. Viete sa osobne dohodnúť na vlastnej receptúre kávy, ale i spôsobe praženia podľa preferovanej prípravy vašich zákazníkov.

Vzdelávanie personálu

Máte milý personál, ktorého práca s ľuďmi baví, a preto ste im dopriali viacero vzdelávacích teambuildingov o komunikácii so zákazníkom, ale i somelierské či barmanské školenia. Čo takto premeniť vašich zamestnancov aj na baristov? Káva nie je len o stlačení gombíka na kávovare. Správna príprava kávy, dodržanie hygienických postupov pri príprave všetkých kávových nápojov , speňovanie mlieka na mliečny dezert a nie na bublinkový kúpeľ so škoricovými ,,Tatrami“ a v neposlednom rade zaujímavé vedomosti, ktorými môže barista prilákať zákazníkov vďaka svojej osobnosti.

Zábava vďaka káve

Väčšina hotelov má svojich animátorov, ktorí počas pobytov vytvárajú zábavné, ale i vzdelávacie aktivity pre ubytovaných hostí. Gastronomické podniky sa snažia zabaviť zákazníkov tematickými večermi a živými hudobnými vystúpeniami. Aj tu však môžeme rátať s kávou. Káva je nevyčerpateľná téma s množstvom zaujímavostí, ktoré vieme preniesť do praktických ukážok a ochutnávok. Málokto vie čo všetko sa skrýva za chutnou šálkou kávy. Jej história, spôsob pestovania, zberov, spracovania, praženia a prípravy na finálny produkt je len zlomok tém, ktoré sú pridanou hodnotou tohto unikátneho hnedého zlata. 

Aj malými krokmi vieme spraviť veľké veci. Stačí ak sú tie kroky úprimné a správne. Chutná káva nie je samozrejmosť. Každý človek ma iné nároky, iné chuťové potreby, no každý z nás potrebuje byť niekedy iba ,,sám so sebou“. Vďaka káve sa stávame zhovievavejšími, lepšie znášame situácie okolo nás, ba dokonca niektorí z nás vďaka dobrej káve sú ochotní prejsť niekoľko kilometrov. Nenúťte svojich návštevníkov cestovať inam. Buďte dôvodom pozitívnych spomienok aj pre tých náročnejších gastronomických ,,fajnšmekrov“. Káva ráno, na obed i večer môže chutiť dobre a môžete byť súčasťou správnej kávovej kultúry Slovenska. Kávou sa naša dovolenka a bežný deň začína, ale i končí. Často krát to či budeme mať úspešný deň, alebo dobrú náladu závisí od kvality kávy. Nezanedbávajme fakt, že aj vaša káva môže zanechať v ľuďoch výnimočný prvý aj posledný dojem.

www.academyofcoffee.sk

Fotografia: Archív MKI

Najnovšie príspevky: